RSS

Sfanta Spovedanie

07 Ian

Sfanta Taina a Spovedaniei, numita si “al doilea botez”, este momentul in care, intre preot, credincios si Dumnezeu se produce o minune, o mare lucrare tainica. Credinciosul se descarca de pacate cu toata cainta in fata preotului si Dumnezeu, fiind prezent in chip nevazut, il iarta si il dezleaga prin mainile preotului. Dupa ce penitentul si-a spus tot ce avea pe suflet, preotul ii pune mainile pe cap zicandu-i formula: „Domnul si Dumnezeul nostru Iisus Hristos, cu harul si cu indurarile iubirii Sale de oameni, sa te ierte pe tine, fiule (N), si sa-ti lase tie toate pacatele. Iar eu, nevrednicul preot si duhovnic, cu puterea ce-mi este data, te iert, si te dezleg de toate pacatele tale, in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Amin”. In timpul rostirii acestei formule, preotul, avand mainile pe capul credinciosului, produce impartasirea harului divin, un transfer de energie a Duhului Sfant. Dupa invatatura Bisericii Ortodoxe, adevaratul savarsitor al Tainelor este Mantuitorul Iisus Hristos, iar preotul este iconomul Tainelor Sfinte (I, Cor. 4,1). In cazul Spovedaniei, cel ce primeste marturisirea este Mantuitorul Iisus, iar preotul este doar un martor. Dupa cum citim in Randuielile Sfintei Marturisiri: „Iata, fiule, Hristos sta nevazut, primind marturisirea ta cea cu umilinta… Si eu sunt numai un martor, ca sa marturisesc inaintea Lui toate cate imi vei spune mie”. Domnul Iisus Hristos Preotul, in virtutea harului primeste spovedania duhovniciei, impartaseste harul iertarii pacatelor prin dezlegarea ce o face credinciosului. Deci, cu alte cuvinte, la Taina Sfintei Spovedanii se produc urmatoarele: credinciosul se descarca de tot raul acumulat in timp, cu toata cainta; preotul il iarta si il dezleaga prin punerea mainilor, iar harul (energia) Duhului Sfant, in acel timp vine si se revarsa peste acel credincios. De aceea se si simte totdeauna o mare usurare si mangaiere dupa Spovedanie, precum si dificultate in a repeta pacatele marturisite. Cand credinciosul pacatuieste din nou, el simte, intr-un mod concret si tainic, cum sufletul devine tot mai greu si va simti nevoia sa se spovedeasca iarasi; el simte ca pierde fericirea si pacea pe care le avea dupa Sfanta Spovedanie. Daca persista in pacat, va pierde tot mai mult harul obtinut, pana ce nu va mai sesiza efectele pacatelor asupra sufletului sau (cel putin, nu in sens mistic), deoarece putem simti greutatea pacatelor doar atunci cand am simtit si starea de fericire a nepacatuirii (data de dezlegarea pacatelor). Numai preotul are aceasta imensa putere de a dezlega de pacate si de a impartasi harul Duhului Sfant ca intaritor in viata noastra. Fara preot si puterea lui sfintitoare nu putem trai o viata crestina sau, daca o traim, suntem ofiliti duhovniceste; traim inconstienti, in irealitate si neadevar. Cel mai groaznic lucru este ca cineva sa moara nespovedit, nedezlegat de pacate. Protestantii sustin ca ei au iertare direct prin Jertfa lui Hristos. Insa puterea de a lega si a dezlega pacatele a fost data Apostolilor abia dupa Înviere, când Hristos deja îsi varsase  Sângele. Deci, Jertfa Sa a fost o premisa pentru iertarea pacatelor de mai departe, dar aceasta se face personal, prin cei care au fost rânduiti “iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu.

 Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi. Ioan 20,21

Hristos a fost trimis de Tatal pentru a ierta pacatele (Ioan 1,29), deci Hristos ii trimite pe apostoli si pe succesorii lor sa ierte pacatele.

Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt;

Mai este un singur moment in Scriptura cand Dumnezeu sufla asupra oamenilor (in Facerea 2:7), cand omul ia viata. Cand Dumnezeu sufla, are loc o transformare semnificativa, evidentiata si de prezenta Duhului Sfant.

Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.

Pentru ca apostolii sa poata ierta pacatele, crestinii trebuie sa le marturiseasca. Aceasta iertare nu se refera doar la iertarea obisnuita a celor ce ne-au gresit, fapt evidentiat de Matei 6,15, cand Mantuitorul spune: “dacă nu iertaţi oamenilor greşelile lor, nici Tatăl vostru nu vă va ierta greşelile voastre”. Astfel, daca un credincios A nu iarta pacatele credinciosului B, Dumnezeu nu il va ierta pe credinciosul A, in timp ce, daca apostolii nu iarta pacatele unui credincios, nici Dumnezeu nu va ierta pacatele credinciosului. Diferenta este clara si evidentiata si de versetul de la Mat 18,18:

Adevărat grăiesc vouă: Oricâte veţi lega pe pământ, vor fi legate şi în cer, şi oricâte veţi dezlega pe pământ, vor fi dezlegate şi în cer.  

A lega si a dezlega tine de ceva supranatural. Putem sa spunem ca toti crestinii au primit aceasta putere? Putem noi sa legam ceva pe pamant si sa se lege si in cer? Prin Sfintele Taine, aceste cuvinte se implinesc; ceea ce iarta preotul (pe pamant) este iertat si de Dumnezeu (in cer).

Mat. 9:8 – Dar ca să ştiţi că putere are Fiul Omului pe pământ a ierta păcatele, a zis slăbănogului: Scoală-te, ia-ţi patul şi mergi la casa ta.Şi, sculându-se, s-a dus la casa sa.Iar mulţimile văzând acestea, s-au înspăimântat şi au slăvit pe Dumnezeu, Cel care dă oamenilor asemenea putere.

In acest verset,citim ca puterea de a ierta pacatele a fost data si oamenilor. A se observa si expresia “Fiul Omului”, care e folosita atunci cand este scoasa in evidenta firea umana a Domnului.

Spovedania, in Sfanta Scriptura

Protestantii invata ca trebuie sa-I marturisim pacatele doar lui Dumnezeu, neavand nevoie de mijlocitori. Insa, Biblia ne prezinta altceva:

Fapte 19:18 – Şi mulţi dintre cei ce crezuseră veneau ca să se mărturisească şi să spună faptele lor.

Mat. 3:6 – Şi erau botezaţi de către el în râul Iordan, mărturisindu-şi păcatele.

Iacov 5:16 – Mărturisiţi-vă deci unul altuia păcatele şi vă rugaţi unul pentru altul, ca să vă vindecaţi, că mult poate rugăciunea stăruitoare a dreptului.

“Unul” este credinciosul si “altuia” este preotul, dupa cum reiese din versetele anterioare (“Este cineva bolnav între voi? Să cheme preoţii Bisericii şi să se roage pentru el, ungându-l cu untdelemn, în numele Domnului. Şi rugăciunea credinţei va mântui pe cel bolnav şi Domnul îl va ridica, şi de va fi făcut păcate se vor ierta lui“)

2 Cor. 5:18 – Şi toate sunt de la Dumnezeu, Care ne-a împăcat cu Sine prin Hristos şi Care ne-a dat nouă slujirea împăcării. 

Lev 19:21-22 – Şi preotul îl va curăţi de păcatul lui înaintea Domnului cu berbecul cel pentru vină şi i se va ierta lui păcatul pe care l-a făcut.

Neemia. 9:2-3 – Şi osebindu-se cei ce erau din neamul lui Israel de toţi cei de alt neam, au venit de şi-au mărturisit păcatele lor şi fărădelegile părinţilor lor.

II Sam. 12:13 – “Şi Domnul a ridicat păcatul de deasupra ta, a zis Natan (preot), şi tu nu vei muri”.

Spovedania, in primele secole

Didahia, 4:14,14:1 (anul 90):

“In ziua Domnului, adunati-va sa frangeti painea si sa multumiti; dar, mai intai, marturisiti-va pacatele,pentru ca jertfa voastra sa fie curata”

Hipolit, Traditia Apostolica, 3 (anul 215):

“Si ca, prin Duhul preotesc, sa aiba autoritatea de a ierta pacatele…”

Origen, Omilii la Levitic, 2:4 (anul 248):

“…cand nu se zgarceste in a-si marturisi pacatele unui preot al Domnului”

Ciprian, Clerului, 9 (16):2 (anul 250):

“…Prin punerea mainii episcopului si preotilor primesc dreptul de a se impartasi.”

Vasile, Scurt tratat, 288 (anul 374):

“Este necesar sa ne marturisim pacatele acelora carora le este incredintata distribuirea tainelor lui Dumnezeu” .

Argumentele protestante

Protestantii spun ca acest dar ar fi fost dat tuturor ucenicilor, ci nu doar celor 12 apostoli. Ei sustin ca nu este specificat in Evanghelie ca, in acea zi, doar cei 12 ucenici erau prezenti la venirea Mantuitorului:

“Si fiind seară, în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), şi uşile fiind încuiate, unde erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijloc şi le-a zis: Pace vouă!”

Insa cei 12 apostoli sunt numiti ucenici de mai multe ori in Scriptura. Argumentul însă cel mai puternic în favoarea poziţiei tradiţionale, adevărate este acela al trimiterii ucenicilor. La Ioan 20:21 se vede trimiterea ucenicilor de către Hristos. Iar trimişii speciali ai lui Hristos sunt cei 12 apostoli. Asta se vede şi din capitolul 10 al evangheliei după Matei, unde se face trimiterea celor 12 apostoli de către Hristos. De asemenea, se poate vedea şi din rugăciunea arhierească a lui Iisus Hristos, de la Ioan 17, unde Hristos vorbeşte despre cei pe care Tatăl I i-a dat, ori aici este vorba despre cei 12 apostoli, afară de fiul pierzării [Ioan 17:12]. La fel, ne arată şi Fapte 1:1-14, unde este vorba tot despre apostolii lui Hristos, cărora le-a mai vorbit încă 40 de zile înainte de înălţarea Sa la cer şi cărora le-a făgăduit pogorârea Duhului Sfânt. Singurii care aveau puterea şi autoritatea de a săvârşi primirea darului Duhului Sfânt, prin punerea mâinilor, după Cincizecime erau apostolii, ci nu alţi credincioşi ai Bisericii. Prin urmare, la Ioan 20:21, trimişii sunt cei 12 apostoli şi, implicit, ei sunt cei care primesc Duh Sfânt pentru iertarea şi ţinerea păcatelor. Faptul că ei sunt trimişii este dovedit, după cum am spus, de Matei 10, Ioan 17, Fapte 1:1-14, precum şi de alte pasaje din evanghelii din care se vede că Hristos de multe ori îi lua deoparte pe cei 12 pentru a îi învăţa special pe ei, aşa cum a fost inclusiv la Cina cea de taină. Prin urmare, autoritatea de a ierta şi de a ţine păcatele prin Duhul Sfânt, precum şi autoritatea de a săvârşi Euharistia au fost date exclusiv apostolilor lui Hristos, iar nu şi celorlalţi ucenici.

Intrebari pentru protestanti:

  • Pentru ce li s-a dat Apostolilor această putere?
  • Se poate ea transmite mai departe? Dacă nu, ce rol avea să o dea doar Apostolilor? Iar dacă da, atunci cui a fost ea transmisă şi pe ce cale?

Surse:

http://desprespovedanie.blogspot.com

http://forum.teologie.net

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: